”Du måste vara medveten om detta
Det kan få stora konsekvenser om du väljer en betäckning som tillhör en för låg viktklass. Resultatet är att installationen under kåpan skadas och tappar sin funktion.
I värsta fall kan det leda till ett överbelastat brunnskydd som går sönder och lämnar ett hål i uppfart / mark / väg. Det kan också betyda att områden måste grävas upp och rekonstrueras igen, vilket är en kostsam affär.
I det följande kommer vi att ge en guide om hur du använder lastklasserna för att bedöma vilka krav som din miljö ställer på dina betäckningar.
EN124-standard för brunnslock och ramar
Det är viktigt att du ser till att ditt brunnskydd överensstämmer med EN124-standarden. EN124-standarden har utvecklats för att säkerställa att företag producerar väl fungerande produkter för konsumenter.
EN124-standarden innehåller bland annat definitioner, klassificeringar, krav och metoder angående. betäckningar, inklusive materialrelevanta specifikationer. Så du säkerställer bästa möjliga betäckningar inom det valda materialet genom att välja ett brunnskydd som tillverkas så att det lever upp till EN124-standarden.
Belastningsklassificering – vad är det?
Belastningsklasserna används för att klassificera betäckningar enligt den viktpåverkan som deras omgivning kräver att de tål och är indelade i sex grupper från 1,5 ton till 90 ton.
Det kan variera mycket hur mycket belastning det finns i olika områden. Trafikfrekvensen och vikten på de fordon som används påverkar belastningen på kåpan.
Lastklasserna gäller inte bara betäckningar utan används också för val av galler.
Underlag
Förutom belastningen från trafiken i området, måste ytan också bedömas noggrant i förhållande till valet av betäckning. För att få den optimala användbarhetseffekten ur ditt lock måste du välja rätt ram. Det finns olika typer av ramar, som vi berättar mer om nästa veckas artikel.
Du hittar mer information om de senaste ändringarna i EN124 i en av våra tidigare artiklar: ””6 ändringar i den nya standarden för klyftor (EN124; 1-2015)””
Dela gärna artikeln med dina kollegor eller med andra som du tror kan ha värde i att läsa den.
Om du har några frågor eller kommentarer är du alltid välkommen att skriva ett mejl, så svarar jag så snart som möjligt.
Vänliga hälsningar
Anders Dahl Simonsen
NID – Nordisk infrastrukturdesign
Senaste kommentarer